Eerste Wereldbeker Shorttrack Peking 17-20 sept 2009

De wereldbekers worden dit seizoen anders verreden dan vorige twee seizoenen. Dit heeft alles te maken met de OWS en de Olympic Qualifiers waar iedere gekwalificeerde shorttracker eventueel de drie afstanden (500-1000-1500) kan rijden. Ieder deelnemend land kan in de Olympic Qualifiers drie rijders en drie rijdsters inzetten op de drie afstanden. En om bij die loting geen appelen met citroenen te moeten vergelijken worden de WB's op dezelfde manier gereden.
Wim en Pieter rijden in Peking en in Seoel dus de drie afstanden. Een goede puntenscore in deze wedstrijden zorgt voor een gunstige(re) loting op de Olympic Qualifiers in Montreal (5-8 nov) en Marquette (12-15 nov).
Deze WB's worden op vier dagen gereden.

(ISU worldcup site met rittenindeling en uitslagen)

donderdag 17 sept: kwalificaties voor de finales van 500 en 1500 m

Pieter door naar QF 1500 m, en out in de eerste ronde van de 500 m.
Geen QF voor Wim op de 1500 m, en out in de tweede ronde van de 500 m.

Pieter: "De kwalificatie voor de 1500 m was tamelijk gemakkelijk, zonder al te zware inspanningen. De 500 m was andere koek, met KNOCH en HAMELIN aan de start. Er werd zeer agressief gestart: ik reed binnenkant en KNOCH kwam bij het ingaan van de eerste bocht omzeggens op mij liggen waardoor ik bijna binnen de blokken ging. Zo konden we met z'n tweeën geen snelheid maken en kwam er als het ware een nieuwe start bij het uitkomen van die bocht. Maar in de volgende bocht herhaalde zich dat scenario. Ik zat tussen KNOCH en de blokken geperst - KNOCH had hier een DQ mogen verwachten - en verloor alle snelheid. HAMELIN profiteerde natuurlijk van de situatie, spurtte ons voorbij. KNOCH kon aanpikken en ik keek tegen een gat van 7-8 meter aan. En dat was niet meer te overbruggen.
Wim plaatste zich gemakkelijk voor de tweede ronde van de 500 m. Maar in de start van de tweede ronde ging het mis: de Chinees HAN (vierde startpositie) startte zo dwars dat hij letterlijk op Wim (startpositie drie) kwam te zitten. De scheidsrechter in de bocht vond dit blijkbaar niet kunnen, maar toch had het maneuver geen consequenties. Pech voor Wim die daardoor geen snelheid kon maken en vele meters verloor."

Ook coach Jeroen Otter klaagt over het agressieve schaatsgedrag :
"De eerste ronde 500m wist Wim te winnen met een goede defensieve schaatsstrategie. In de tweede serie werd hij letterlijk omver gereden op de startlijn en kwam daardoor op te grote achterstand om zich nog te verzekeren van een top 2 plaats.
Pieter overkwam in zijn eerste 500 meter op de startlijn hetzelfde. Gedurende de competitie bleek het fysieke startgeweld voornamelijk vanuit Chinese hoek te komen en helaas komen ze er nog mee weg ook. Er wordt op de man (bij de dames identiek dezelfde methode) gereden."
Jan Gysel: "En wij kennen Pieter en Wim als twee voorzichtige, defensieve wedstrijdrijders. Helaas moeten ze d'er hier bij inschieten. Vorig seizoen gaf de arbitrage nochtans de indruk om uit veiligheidsoverwegingen terecht het agressieve gedoe vlugger met een DQ te gaan bestraffen. "

vriijdag 18 sept: kwalificaties 1000 m en aflossing

Geen Belgen naar de finale.

Wim moet in de eerste ronde de kwalificatie voor de tweede ronde overlaten aan de Amerikaan OHNO en de Rus PRANKEVITCH. Pieter schakelt samen met de Canadees TREMBLAY in de eerste ronde de Brit IVESON en de Kazak SULTANGALIYEV uit, maar wordt in de tweede ronde slechts derde achter (alweer) TREMBLAY en de Chinees SONG. Vierde in deze reeks is de Australiër HAY. (voorlopig geen commentaar van ter plaatse)

zaterdag 19 sept: kwartfinales, halve finales en finales 500 en 1500 m

Pieter mist de halve finale met een paar centimeter (7/1000 sec.)

In een sterk bezette reeks is er een close-finish (binnen de 4/10 sec.) van SIMON (usa) KNEGT (ned) SILOVS (let) en Pieter. (voorlopig geen commentaar van ter plaatse) video Pieter rijdt in de derde kwartfinale

De finale van de 1500 m wordt gedomineerd door de Koreanen:
1. SUNG Si-Bak (KOR)
2. Lee Ho-Suk (KOR)
3. Lee Jung-Su (KOR)
4. HAMELIN Charles (CAN)
5. JEAN Olivier (CAN)
6. TAKAMIDO Yuzo (JAP)

20. Pieter GYSEL
40. Wim DE DEYNE

volledige uitslag : 70 deelnemers (NB. wie in de eerste ronde een DQ opliep, komt niet in de uitslag voor)
uitslag 1500 m vrouwen 54 deelneemsters