Olympic qualifyer Montreal 5-8 nov

Bij de mannen zullen 80 deelnemers uit 33 landen proberen starttickets te bemachtigen voor de OWS in Vancouver door zich in de gecombineerde uitslag van de WB's in Montréal en volgende week in Marquette te plaatsen bij de beste 32 voor de 1000 en de 500 meter, en bij de beste 36 voor de 1500 m.

donderdag: kwalificaties 1500 m en 500 m : Pieter kordaat door de voorrondes

De drie kwalificatierondes van de 1500 m worden door Pieter feilloos afgewerkt, met ritwinst in ronde 1 en 2, en met 2de plaats in ronde drie. Hiermee is hij één van de 15 halve-finalisten die zaterdag aan de start komen.
Ongeveer hetzelfde scenario in de kwalificatierondes van de 500 m : ritwinst in ronde 1 en 3, en een 2de plaats in ronde 2. Ze blijven nog met 29 over die het zaterdag tegen elkaar zullen opnemen.

vrijdag: kwalificaties 1000 m en aflossing : opdracht volbracht

De drie kwalifcatierondes leveren Pieter een plaats op in het hoofdprogramma 1000 m volgende zondag. Hieraan zullen ze dan beginnen met z'n 28.
In de eerste twee rondes kwalificeert Pieter zich telkens als 2de. In de derde ronde moet hij - in de snelste rit van deze reeks - de huidige aanvoerder van de wereldranking 1000 m LEE Jung-Su en meervoudig Europees kampioen RODIGARI voor zich uit laten rijden, zij het met een miniem tijdsverschil. Maar met de snelle tijd als derde (vijfde snelste tijd van de wedstrijd tot hiertoe) is Pieters kwalificatie voor de volgende ronde een feit.

zaterdag: Pieter 7de in de 1500 m en 14de in de 500 m

Er is blijkbaar wat tumult geweest in de halve-finalerit van Pieter:  DQ zowel voor
Olivier JEAN (CAN) als voor Jeff SIMON (USA) en een advancement voor Pieter naar de
A-finale, wat er op wijst dat hij in een kwalificatiepositie zodanig gehinderd werd dat hij
deze niet meer kon verdedigen. Pieter dus op startplaats 7 in de finale. Hierin neemt hij
blijkbaar weinig initiatief, en eindigt zevende en laatste. Heeft hij zich wat willen sparen voor
de 500 m waarin hij kort daarna moest starten?
video 1500 m finale met dank aan de webmaster "skatingsisters" voor het speurwerk.
In de 500 m zijn we aan de 1/8-finales toe. Pieter heeft startpositie 4, maar kan in het begin
van de race zowel TERAO (JAP) als LEE (KOR) voorbijrijden. Hij kan echter de koploper,
de Canadees JEAN, niet dicht genoeg op de hielen komen om maximaal van de tweede
positie te profiteren. De Koreaan gaat over Pieter die dan derde eindigt. maar zich
toch kwalificeert voor de 1/4-finale met de tweede snelste tijd van deze ronde.
In zijn kwartfinale treft Pieter de Canadees TREMBLAY en de Amerikaan OHNO (goud en
zilver in de 500 m op de OWS 2006 te Turijn) en de Italiaan CONFORTOLA. Ze finishen
volgens de startposities 1. TREMBLAY, 2. OHNO, 3. CONFORTOLA, 4. GYSEL. Tijdsverschil tussen 1 en 4 : 0,2 sec.!

einduitslag vrouwen 1500 m
einduitslag mannen 1500 m
einduitslag vrouwen 500 m
einduitslag mannen 500 m
zondag: Pieter 15de in de 1000 m Geen probleem voor Pieter om zich in de 1/8-finale te plaatsen voor de kwartfinale. Ook in die kwartfinale ziet het er schitterend uit, tot we uiteindelijk in de "final result" een vierde plaats zien verschijnen voor Pieter en een laatste laptime (rondetijd) van 10.7 wat 1.5 seconde meer is dan je daar normaal verwacht. Mailtje van Pieter:
"Ik zat meteen 2e in de 1000 en die koreaan trok vollebak door en met 4 te gaan kwam fr. hamelin binnendoor gewrongen en anderhalve ronde later deed die amerikaan hetzelfde, ik was gewoon te moe om goed de deur dicht te gooien, er zat niks meer in de benen. Niet vergeten dat dat mijn 15e rit was dit weekend en dat veel anderen slechts 1 afstand moeten doen. Met de benen die ik donderdag had had ik een goede kans gehad om me in deze rit te plaatsen.
Maar goed, op de 1500 ben ik al zowieso geplaatst voor de spelen en de 500 en 1000 zijn heel dicht bij."
Pieter G. heeft dus in het eerste van de twee kwalificatietornooien voor de OWS toch wel
een schitterend parcours gereden. Rekening houdend met de norm dat hij een plaats
moet halen in de top-32 voor de 1000 en de 500 m, en een plaats in de top-36 voor de
1500 m in de uitslag van deze en volgende WB samen, mogen we wel stellen dat hij