Snelschaatsclub Easy Riders

Olympic qualifyer Marqette 12-15 nov

donderdag: Pieter naar halve finale 1500 m, maar DQ in de 500 m

Pieter plaatst zich rechtstreeks voor de halve finale 1500 m door in de drie kwalificatierondes als eerste, derde en tweede te finishen. Zaterdag komt hij in zijn HF uit tegen de Koreaan KIM, de Amerikaan JAYNER, de Chinees SONG, de Italiaan CONFORTOLA en de Rus ELISTRATOV.
Geen succesverhaal in de 500 m ! In de tweede schiftingsronde rijdt Pieter tegen een DQ aan. Toch kan de kwalificatie voor Vancouver hem niet meer ontsnappen dank zij zijn goede puntenscore vorige week in Montréal. Met wat rekenwerk, en een realistische inschatting van het verdere verloop van die 500 m, zien we hem in de buurt van plaats 25 bij de 32 kwalificeerbare olympiërs.
Mailtje van Pieter over die DQ:
"tja, ze vielen bijna voor mijn neus dus ik vloog ertussen en den eerste dook naar binnen dus ik remmen en den 2e die moest een scene maken, tja, maakt niet uit, ben toch geplaatst voor de spelen. Ik had gewoon geen zin om met een trage tijd door te gaan dus moest ik wel aanvallen."

vrijdag: Pieter door naar 1/8 ste finales 1000 m op zondag

Na drie kwalificatierondes is Pieter bij de 24 rechtstreeks geplaatsten voor de heats op de 1000 m. Met een 15de plaats in Montréal en hier een plaats bij de eerste 24 is ook voor de 1000 m een startticket voor Vancouver een feit. De 1000 m wordt zondag verder afgewerkt.

zaterdag: Pieter 5de in A-finale 1500 m !

In een blijkbaar wat tumultueuze halve finale weet Pieter het hoofd koel te
houden en derde te finishen. Een DQ van JAYNER (aan de finish op 2) loodst
Pieter naar 2, en dus naar een plaats in de A-finale. Hierin moet hij het hoofd
buigen voor de allergrootste shorttracklanden: Korea (LEE), USA (OHNO),
Canada (Ch. HAMELIN) en China (SONG) en eindigt hij dus 5de voor de Italiaan
CONFORTOLA en de Fransman CHATAIGNIER. Helaas mag Pieter wegens DQ in de tweede voorronde van de 500 m niet meer
starten op het supersnelle ijs van Marquette. Er hangen duidelijk WR's in de
lucht. Wij vermoeden dat Pieter hier enigszins tandenknarsend toeziet hoe hij hier zijn PR op die afstand had kunnen aanscherpen. ( Als...als... of, zoals ons clublid Bob D B zo smakelijk kan zeggen : "Als ons kat een koe was, dan konden we ze melken achter de stoof." ) maar dit dus tussen haakjes. uitslag mannen 1500 m uitslag vrouwen 1500 m
uitslag mannen 500 m
uitslag vrouwen 500 m

zondag: Pieter strandt in kwartfinale 1000 m en wordt 14de op deze afstand

Pieter wordt in een zeer spannende heat (1/8 finale) tweede achter de Amerikaan LOBELLO en voor de Italiaan CONFORTOLA en de Fransman FAUCONNET. De eerste drie halen de aankomststreep binnen de 5/100 sec.
In de 1/4 finale staan LOBELLO en CONFORTOLA (gekwalificeerd als snelle derde) alweer met Pieter aan de start. Met Fr. HAMELIN er nog bij is het kwartet volledig. De tegenstand heeft deze keer het overwicht, en Pieter eindigt vierde. Coach Jeroen Otter : "Na een sterk optreden in zijn heat 1000m is  Gysel gestrand in de kwart finale 1000m. Met nog 2 ronden te schaatsen probeerde Gysel een Amerikaan en Canadees voor hem beide buiten om in te halen. Helaas slipte Gysel bij het opzetten en zag zijn kans om de top 8 te halen verloren gaan." Hij kan uiteindelijk als 14de op deze afstand en met een gevoel van 'opdracht volbracht' terugblikken op de twee degelijke "Olympic Qualifyers" van de voorbije twee weekends.
Pieter blijft voor de drie afstanden comfortabel binnen de 32-norm voor kwalificatie voor de OWS in Vancouver. Wat rekenwerk (helemaal officieus) geeft hem op de 1500 m plaats 8, op de 1000 m plaats 18, en op de 500 m (ondanks de DQ en de 55ste plaats in Marquette) plaats 23.

Leuvense schaatsclub reeds voor de vierde keer naar de OWS

1994 Lillehammer : Geert Blanchart
2002 Salt Lake City : Pieter Gysel