Tweede Wereldbeker Shorttrack Vancouver (Canada) 24-26 okt 2008

vrijdag: kwalificaties : kommer en kwel in het Belgische kamp

Zoals voorspeld is Wim niet aan de start gekomen vanwege de knieblessure die hij vorige week opliep in Salt Lake City.
In de 1500 m (47 rijders) treft Pieter een zware loting. Zij staan met z'n zessen aan de start van heat 8. Onder hen de nummer 1 (de Koreaan LEE) en de nummer 5 (de Amerikaan CELSKI) van de finale in Salt Lake City. Enkel 1 en 2 kunnen zich kwalificeren voor de halve finale. Pieter finisht derde achter LEE en CELSKI, maar bij het passeren van LOTH en PRAUS moet Pieter deze laatste geraakt hebben, met een DQ tot gevolg. Geen kwalificatie en evenmin een herkansing voor Pieter. Misschien wel een bedankje van PRAUS en LOTH die, laten we eerlijk zijn, geen kans maakten tegen LEE en CELSKI, maar door het maneuver van Pieter en de gulhartigheid van de scheidsrechters een plaatsje krijgen in de halve finale. (LEE en CELSKI besluiten ook deze manche van de 1500 m met een 1ste en 4de plaats in de finale)

uitslag 1500 m mannen

Pieter rijdt ook nog de 1000 m
Jeroen Otter: "Na winst in de voorronde 1000m wist Gysel helaas niet direct de top 16 te halen. Met slechts 1 ronde te gaan slipte Gysel en verloor zijn kwalificatie positie. Gysel zal nu via de herkansingsritten een plaats in de top 16 moeten verdienen."

zondag: herkansingen en finales van de 1000 m
Geen toptienplaats voor Pieter

Inderdaad geen verhoopte toptienplaats. Pieter moet genoegen nemen met de 18de plaats (op 47 deelnemers).
Geen problemen voor Pieter om zich te kwalificeren voor de kwart- en halve finale van de herkansingen. In de halve finale wordt hij in de voorlaatste ronde van de kwalificatieplaats weggeduwd door de Australiër HAY (DQ). Daar zit wel een toevoeging aan vast voor de a-finale van deze herkansingsreeks, maar dan wel vanuit de oncomfortabele vijfde startplaats. Hij weet nog te remonteren tot plaats drie, waar hij blijkbaar nog even lastig gevallen wordt door de Duitser PRAUS (DQ). Voor Pieter helaas geen rangschikking bij de top-zestien voor het programma later op de dag.

volledige uitslag 1000 m mannen

alle uitslagen WB Salt Lake City en WB Vancouver