Eerste Wereldbeker Shorttrack Salt Lake City (USA), 17-19 okt 2008

afstanden: Pieter Gysel 2 x 1500 m, Wim De Deyne 1000 m en 500m

vrijdag 17 october: Wim en Pieter naar de herkansingen op zaterdag en zondag

Pieter is met zijn derde plaats gestrand op 5 honderdsten van kwalificatie voor de halve finale van de eerste 1500 m. In de tweede 1500 m eindigt hij zesde in zijn reeks. Blijkbaar, en voor zover de live-rondetijden betrouwbaar zijn, domineerde Pieter deze race, maar maakte hij in de voorlaatste ronde een uitschuiver. Pieter: "In mijn eerste 1500 m heb ik in het begin van de race wat teveel energie opgebruikt en in de laatste ronde kreeg ik een tikje van de man met de hamer, zodat de Italiaan BEAN mij nog nipt de kwalificatie kon afsnoepen. In de tweede 1500 m zat ik goed tot mijn schaats die van HORSEPOOL aantikte, en daarna geen grip meer had in de bocht. "

Wim gaat in de zevende ronde van zijn 1000 m samen met nog drie anderen tegen de vlakte en eindigt vierde. De Canadees TREMBLAY (DQ) is blijkbaar de oorzaak van het incident met kwalijke gevolgen voor Wim die niet meer kan starten (gekwetst? of materiaalpech?) in zijn favoriete afstand de 500 m. Pieter: "Serieuze pech voor Wim; zit met verrekte kruisbanden, en dat kan een paar weken duren voor die weer op hun plooien zijn."
Coach en trainer Jeroen Otter: "door fysiek contact tussen een canadese en chinese rijder ontstond er een onoverzichtelijk val partij. De Deyne kon de vallende chinees niet meer ontwijken en kwam net als alle ander vier !! rijders ten val. Gezien de aard van de blessure (knie) zal Wim niet deelnemen aan de World Cup in Vancouver van komende week."

zaterdag: 1500 m (1) en 1000 m

In de herkansingen van de de 1500 m speelt de Fransman FAUCONNET bowling (DQ natuurlijk) en haalt daarbij vier rijders onderuit. Onder hen Pieter die in de ronde daarvoor zijn rit met gemak heeft gewonnen. Komt daarbij nog dat de officials voor Pieter een "did not finish" laten noteren, wat op het thuisfront een vanzelfsprekende grote bezorgheid teweegbrengt. Een uurtje later Pieter aan de telefoon: "Maak jullie niet ongerust. Ze hebben mij blijkbaar gewoon niet zien finishen, en toen ze dat duidelijk gemaakt werd, gaven ze dat toe, maar ze deden toch niet meer de moeite om mij alsnog in de B-finale (van de herkansingen) te laten rijden. Morgen hopelijk wat minder tegenslag!"
In de 1000 m is Wim zoals verwacht niet gestart.

zondag: 1500 m (2) en 500 m

Als gevolg van de blessure start Wim niet meer in de 500 m.
Pieter rijdt in de herkansingen van de 1500 m (2) probleemloos tot in de a-finale, waar hij zesde finisht. Hoe de rit verlopen is, kunnen wij ons momenteel op basis van de iternetinfo niet voorstellen, omdat ze met z'n zessen steeds ongeveer binnen de halve seconde blijven. In zo'n situatie kun je niets afleiden uit de manueel geklokte 'split times', waarmee we zogezegd 'live' de race volgen. We wachten op verslag van de ooggetuigen. En dat verslag is er dan ook gekomen. Jeroen Otter: "In de laatste bocht van de herkansingsfinale kon Pieter zijn plaats in de halve finale van de World Cup verdienen. Echter door een kamikaze actie van een russische rijder moest Pieter (om veiligheidsredenen) uitwijken en zijn goede positie opgeven. Helaas heeft deze World Cup niet gegeven waar zowel Pieter als Wim toe in staat waren in de weken voorafgaand aan deze wedstrijd."

alle uitslagen

International Skating Union press release World Cup Salt Lake City

video-clips falve finales en finales