Derde Wereldbeker Shorttrack Peking, 28-29-30 nov 08

vrijdag: kwalificaties

Pieter Gysel feilloos naar de hoofdtabel van de 1500 m en de 1000 m !

Pieter kwalificeert zich rechtstreeks voor het hoofdprogramma van zaterdag (halve finales 1500m, top 18) en van zondag (kwartfinales 1000 m, top 16).
Pieter komt goed weg in de heats en de kwartfinales van de 1500 m (49 rijders) met een probleemloze resp. 2de en 3de plaats.
Opvallend is zeker en vast zijn sterke prestatie in de 2de ronde (heats) van de 1000 m (48 rijders). Hier staat hij aan de start met de Canadees Charles HAMELIN, de (canadese) Italiaan BEAN, en de Chinees SONG. Het wordt de snelste 1000 m van de kwalificatierondes: de vier finishen binnen de 2/10de seconde (1.27.38 en 1.27.57). Met 1.27.44 wordt Pieter tweede achter HAMELIN. Voor BEAN en SONG wordt het herkansen.
De rechtstreekse kwalificatie biedt Pieter alleszins een dosis mentaal-psychologisch comfort en een verdiende fysieke verpozing op zaterdag- en zondagvoormiddag.

(Wim de Deyne neemt als gevolg van de blessure opgelopen in de eerste wereldbeker nog niet aan wedstrijden deel. Inmiddels heeft hij wel de trainingen hervat.)

zaterdag: 1500 m en 500 m (1)

Pieter Gysel heel goed uit de verf met een 8ste plaats! en.... de drie Koreanen in de top vijf.

In de HF treft Pieter de Canadees GILDAY, de Koreaan PARK, de Italiaan RODIGARI en de Nederlander KERSTHOLT. Halfweg de race wordt er tegen topsnelheid gereden en liggen de posities zo goed als vast. Twee ronden voor het eind gaat KERSTHOLT tegen de vlakte, Pieter verliest hierdoor wat snelheid, en kan niet meer remonteren. Met zijn vierde plaats achter GILDAY (1), PARK (2) kwalificeert hij zich samen met RODIGARI (3) voor de B-Finale. Dit duo geeft in de B-finale geen cadeautjes weg en laat de Japanner TAKAMIDO, de Rus ZAKHAROV, de Canadees SHOEBRIDGE en de Duitser HERMANN achter zich.

top 8:
1. Sung (KOR)
2. Jean (CAN)
3. Park (KOR)
4. Lee (KOR)
5. Sui (CHIN)
6. Gilday (CAN)
7. Rodigari (ITA)
8. PIETER GYSEL

volledige uitslag 1500 m

500 m

(geen Belgische deelname)
De halve finales van de 500 m blijken een nogal tumultueus verloop gekend te hebben: een DQ voor François HAMELIN en een toevoeging aan de A-Fin voor LI Ye, een val van Apollo OHNO die niet finisht, met als gevolg een B-finale met enkel GALAMBOS en een A-finale met z'n vijven: Charles HAMELIN (CAN), TREMBLAY (CAN), WANG (CHIN), LI (CHIN) en TERAO (JAP)

volledige uitslag 500 m

zondag: 1000m en 500 m (2)

Tegenvallend resultaat voor Pieter in de 1000 m kwartfinales

Ondanks het comfort van startpositie 1 moet Pieter al snel zijn 4 tegenstanders laten passeren. Hij eindigt laatste met een matige tijd van 1.29.42. Het doet ons vermoeden dat er van bij de start het een of ander is misgegaan.
In de einduitslag komt Pieter op de 17de plaats. Naast 14 rechtstreeks gekwalificeerden - waaronder Pieter - en 2 herkansers, waren ook nog 3 rijders uit de heats aan deze kwartfinales (normaal 4 x 4) toegevoegd.
Meer uitleg van coach J. Otter: "Pieter Gysel is helaas uitgeschakeld in de kwart finale 1000m. Gysel had te veel energie nodig om in de eerste 3 ronden van de wedstrijd (1000m=9 ronden) vooraan te geraken in de groep van 5 schaatsers. Mede hierdoor kwam hij ook nooit echt in zijn schaatsslag.  In de laatste 2 ronden kwam Gysel snelheid en kracht te kort om te sprinten voor een toppositie.
Morgen vertrekt de gehele Short Track caravaan naar de voormalige Olympische site van 1998, Nagano Japan."

volledige uitslag 1000 m

volledige uitslag 500 m (2)

ISU-press release