Vierde Wereldbeker Shorttrack Nagano (Japan) 5-6-7 dec 2008

Pieter rijdt 1500 en 500 m; Wim De Deyne is nog out als gevolg van een blessure.

vrijdag: Pieter plaatst zich rechtstreeks voor de HF van de 1500 m. Voor de 500 wordt het herkansen op zondag.

39 deelnemers verdeeld over de zeven kwalificatieritten van de 1500 m.
1 en 2, en twee snelste 3des krijgen een plaats in de halve finales. Pieter wordt derde in zijn race, maar komt op twee door de DQ van HAMELIN. Houdt die DQ misschien verband met het incident waarover coach en trainer Jeroen Otter bericht?
"Tijdens de 4de wereldbekerwedstrijd van dit seizoen heeft Pieter Gysel zich rechtstreeks geplaatst voor het hoofdprogramma op de 1500m.
Halverwege de race kreeg Gysel nog een dreun op de neus waarbij hij zijn bril verloor. Zaterdagmiddag start Gysel in de halve eindstrijd 1500m.
"

41 deelnemers voor de 500 m. Pieter uitgeschakeld in de preliminaries (eerste ronde van de kwalificatieritten). Coach J. Otter:
"Voor de 500m moet Gysel het herkansingsprogramma rijden om alsnog in de top te eindingen. Een 4de (buitenste) startposititie op de startlijn maakte het bijna onmogelijk om zich rechtstreeks te plaatsen. Tijdens de gehele rit was er geen ruimte om in te halen. Slechts op de finishlijn onstond een kleine mogelijkheid, Gysel kwam slechts een schaatslengte te kort. Zondagochtend hebben de herkansingsritten plaats."

zaterdag: SCHITTERENDE TOPVIJFPLAATS voor Pieter

Pieter is op de 1500 m vijfde geworden in de A-finale die met zeven werd gereden.
Pieter: "Eigenlijk zat er nog beter in. Ik was gewoon wat te nerveus in de finale en heb te lang gewacht om aan te vallen. Maar de halvefinale heb ik perfect gereden. Tussen haakjes, de DQ-incidenten ZAKHAROV en SIMON hebben zich achter mij afgespeeld." Die halve finale is ook veruit de snelste van de competitie. Pieter klokte hier 2.14.200 af, 6/100sten sec. achter de Koreaan SUNG SI-bak.
Jeroen Otter: "Op het zware ijs van Nagano wist Gysel in de semi finale, dmv een zeer sterke finish, als tweede over de streep te komen. Hierdoor plaatste hij zich voor de A-finale. In de A-finale reed hij lang op de 7de positie maar wist aan het einde van de wedstrijd toch nog op te schuiven."
Boeiende videobeelden van de supersnelle halve finale, en van de finale

Top-10

1. LEE Jung-Su (Kor)
2. SUNG Si-Bak (Kor)
3. TREMBLAY F-L (Can)
4. PRAUS Sebastian (Germ)
5. GYSEL PIETER
6. KAKUBARI Fumihiko (Jap)
7. PARK Jin-Hwan (Kor)
8. ZHANG Zhiqian (Chin)
9. SUI Bao Ku (Chin)
10. KNOCH Viktor (Hung)

volledige uitslag 1500 m mannen

zondag: Pieter niet geslaagd in de herkansingen 500 m.

In de eerste twee schiftingsrondes van de herkansingen heeft Pieter geen probleem om zich te kwalificeren. In de halve finale heeft hij blijkbaar - als de rondetijden kloppen - een zeer slechte start. Hij kan dat nog grotendeels goedmaken, maar komt nipt tekort om zich te plaatsen voor de a-finale. Dus geen kans meer om een plaats te veroveren in de top 16 van het hoofdprogramma. Het wordt dus een b-finale. Hierin loopt hij tegen een DQ aan. En dat brengt hem op plaats 22 (van 40 deelnemers).
(Voorlopig nog geen nieuws of commentaar van ter plekke)

volledige uitslag 500 m mannen