Snelschaatsclub Easy Riders

Easy Riders Leuven

WK shorttrack Gangneung Z.-Korea 7-9 maart 2008

Per land mogen voor de individuele afstanden 1 of 2 mannen/vrouwen ingeschreven worden. Een paar landen mogen op basis van de resultaten bij het vorige WK 3 mannen (Korea, Canada, Italië, USA), of 3 vrouwen (Korea, Canada, Italië, China) laten starten. Bij de vrouwen 44 deelneemsters uit 25 landen. De mannen zijn met 48 en vertegenwoordigen 24 nationaliteiten. Daarnaast mogen de deelnemende landen ook nog een aflossingsteam (4 mannen, resp. vrouwen) voorstellen. (Official entries)
België stuurt geen vrouw(en) en ook geen aflossingsteam naar het WK. De nationale eer moet verdedigd worden door Wim De Deyne en Pieter Gysel.
Het WK is een allroundkampioenschap over 3 afstanden: 1500 m, 500 m en 1000 m. De acht bestgeplaatsten na de 3 afstanden rijden bovendien een 3000 m superfinale.

vrijdag 7 maart : 1500 m

Pieter negende - Wim twaalfde

Pieter plaatst zich net niet voor de finale door in een race met acht in de HF derde te finishen achter de toppers LEE Ho-Suk (Korea) en MONETTE (Canada). In de kwartfinale was hij tweede op enkele cm achter de Koreaan SONG, latere finale-winnaar.
Wim wordt samen met de Nederlander Van der WART halfwedstrijd door de Canadees HAMELIN onderuitgereden. DQ voor de Canadees en promotie naar de HF voor Wim en Van der Wart. Wim krijgt in de HF het gezelschap van o.a. RODIGARI, LEE en OHNO, die hem het nakijken geven.
In de top tien van deze afstand toch drie Europeanen, maar dan wel op plaats acht (de Rus ZACHAROV), negen (Pieter) en tien (RODIGARI)

uitslag 1500 m vrouwen

uitslag 1500 m mannen

zaterdag 8 maart : 500 m

Wim achtste - Pieter elfde

Onze favorieten houden behoorlijk stand tussen de sprintkanonnen uit de andere continenten.
Coach Jeroen Otter:
"De Deyne won zijn preliminary, werd 2de in de heat achter de later wereldkampioen Ohno, en wist ook zijn kwartfinale van kop af te winnen. In de halve finale probeerde De Deyne uit 3de startpositie direct de kop te nemen, maar werd bij het uitkomen van de eerste bocht door Ohno gehinderd. Ohno won de ½ finale voor Hamelin (de latere zilveren-medaillewinnaar). De Deyne eindigde door deze verloren ½ finale 8ste in het 500m klassement.
Gysel wist via winst in de preliminary en met een snelle tijd in de heat de kwartfinale te bereiken. Gysel startte zeer goed in zijn ¼ finale en volgde gedurende de gehele 500m in 3de positie. Gysel kwam tegen de sprinters helaas pure snelheid tekort. Gysel eindigde 11de in het 500m klassement."

De best geplaatste Europeanen in het klassement na twee afstanden zijn het veteranentrio DE DEYNE, RODIGARI en GYSEL. Zij bezetten gedrieën plaats 10. Van de drie sprokkelde Wim het grootste aantal "seedingpoints" bijeen. Hij staat daarom officieel op 10, en dan volgen Rodigari en Pieter op resp. 11 en 12.

Dat shorttrack in Korea een publiekstrekker is, blijkt nog maar eens uit de vaststellingen van Jeroen Otter: "Zat de arena gisteren tot de nok toe gevuld, vandaag leek het een sardieneblik."

uitslag 500 m vrouwen

uitslag 500 m mannen

zondag 9 maart : 1000 m - anticlimax

Diskwalificatie voor de 2 Belgen in de eerste ronde !

Het thuisfront zit wat bedremmeld aan te kijken tegen de DQ's van Pieter en Wim in de eerste ronde. Zij leken ons nochtans niet in problematische ritten ingedeeld te zijn. Hebben zij dan toch risico's moeten nemen? Het is nog even wachten op commentaar. Maar goed, het is niet anders, zij belanden op de laatste plaats in het klassement voor deze afstand, wat hen dan ook een tiental plaatsen doet verliezen in de eindrangschikking. Wim komt op plaats 20, Pieter op 21. Zevende en achtste Europeaan, als dit een troost mag wezen.
J. Otter:"Ik kan nu begrijpen dat gebouwen in Azië zo nu en dan instorten. Elke vierkante centimeter van de arena was overgenomen door dol enthousiaste supporters. Trappen, ingangen, uitgangen en overlopen waren totaal gevuld. Het stadion was tot 2x de toegestane capaciteit gevuld. Helaas hebben we het publiek niet kunnen tonen tot wat we in staat waren. Gysel liet zich erg gemakkelijk verrassen en moest toen in de laatste ronden een ongeoorloofde actie uithalen. Diskwalificatie tot gevolg.
Wim De Deyne had helaas de pech dat bij een inhaalmanoeuvre halverwege de 1000m de ingehaalde rijder viel. Op de video is te zien dat er geen fysiek contact is tussen Wim en de gevallen rijder maar toch kreeg De Deyne een DQ. Wim won trouwens met kinderlijk gemak zijn race van o.a Rodigari.
Zowel Wim als ook Pieter waren werkelijk in zeer goede conditie en vorm. De diskwalificatie heeft tot gevolg dat beide heren uit het top 12 klassement zijn gevallen."

Jan Gysel: "Ik snap toch de organisator (of is het de competitor steward?) niet goed: men doet er alles aan om bij de schaatsers de risicomaneuvers in te perken door ze onverbiddelijk af te straffen, maar anderzijds is die 1000m-competitie zo opgevat dat men in de schiftingsronde (tien races) met vijf aan de start staat (waarvan er zich twee kwalificeren voor de kwartfinales). Op die manier komen er in die kwartfinales telkens vijf + eventuele toegevoegden per rit, wat in deze (sprint)afstand zorgt voor extra ongemak en nervositeit."

uitslag 1000 m vrouwen

uitslag 1000 m mannen