EK Shorttrack 2008 in Ventspils

Europees Kampioenschap Shorttrack 2008 vindt plaats in Ventspils – Letland
op 18-19-20 januari
met Pieter Gysel en Wim De Deyne

Trekt Pieter Gysel de lijn door? Dan wordt het een feest voor vier supporters die voor dit EK de Baltische zee trotseren.
Voor Pieter is het de negende deelname aan het EK shorttrack: van Bormio (2000) tot Sheffield (2007) schoof hij in het algemeen klassement door van plaats 14 naar plaats 2.

2000 Bormio veertiende
2001 Den Haag tiende
2002 Grenoble vijfde
2003 St.-Petersburg vierde
2004 Zoetermeer vierde
2005 Turijn vierde
2006 Krynica derde
2007 Sheffield:   tweede
2008 Ventspils .............. negende ..........

vrijdag 18 januari: 1500 m

Pieter grijpt op 2/1000 sec naast het brons
Wim : 10de

In de schiftingsronde plaatsen de nrs. 1 en 2 van de zes rijders zich voor de halve finales. Voor Wim en Pieter loopt het perfect.
In de HF sluit Wim aan bij de drie koplopers, komt 3 ronden voor het eind op 3, en zonder een kleine misstap (gevolg van een lichte tik van de Duitser HERMANN) zat er een kwalificatie in voor de finale. Zijn klassement op deze afstand: 10de.
In zijn HF staat Pieter met trainingspartner SILOVS aan de start, maar ook met Europees kampioen RODIGARI. Er wordt bijzonder snel gereden met SILOVS op 1 en Pieter controlerend op 2. De eindspurt brengt Pieter op 1, en SILOVS op 2. De twee geven een teleurgestelde RODIGARI het nakijken. De tijd van Pieter 2.16.006 is de snelste van het EK.
Een eveneens zeer snelle en spannende finale wordt door de Let SILOVS gewonnen, die, aangemoedigd door zijn thuisbasis, met veel aplomb de aanvallen van de twee Russen, ZAKHAROV en KURGINYAN weet te counteren. Pieter loopt een aantal keren vast op de 2 Russen en finisht als vierde.

volledige uitslag 1500 m

zaterdag 19 januari: 500 m

Pieter DQ in halve finale: 9de
Wim out met pech in de tweede ronde
: 23ste

Bij de start in de tweede ronde tikt de linkerschaats van Wim tegen de rechter van SILOVS en loopt zware averij op. Wim maakt dan een paar kunstzinnige pirouettes, maar dat levert in dit circuit geen punten op voor een teleurgestelde Wim die in de prelims al een 42.9 had laten optekenen.
Pieter werkt de eerste twee rondes goed af, start slecht in de kwartfinale, komt op vier meter achterstand, plaatst in de laatste ronde een inhaalmaneuver op de Nederlander VAN RIEL en de Hongaar GALAMBOS, die foutief countert en een DQ oploopt. Pieter dus door naar de HF, waar hij vanuit startpositie vier geen vuist kan maken. Hij probeert dit door in de laatste ronde de aan de HF (weer eens bedenkelijk) toegevoegde CONFORTOLA te remonteren, met een terechte DQ tot gevolg
.

volledige uitslag 500 m

zondag 20 januari: 1000 m en superfinale 3000 m

"What's so exciting about shorttrack is that it is so unpredictable...." (aldus een omroeper op de derde dag van het EK te Ventspils)

Wim, met zovele jaren ervaring, maakt in de schiftingsronde een tactische blunder door een eerder zwakke schaatser halfwedstrijd voorbij te rijden door een te smal gaatje, en dat wordt met een DQ afgestraft. Voortijdig einde van Wims kampioenschap.
Pieter geeft een zelfzekere indruk, wint zijn eerste ronde door van start (vanuit positie 4) tot finish aan de kop te rijden. De kwartfinale zet hij ook naar zijn hand tot hij in de voorlaatste ronde begint te driften met een afgebot (vuiltje op het ijs?) schaatsmes, en slechts vierde eindigt.
Het is dan bang afwachten wat het klassement wordt na de drie afstanden, want slechts de acht best geplaatsten mogen de 3000 m superfinale (door Pieter reeds 5 keer gewonnen) riijden. En het slechtst denkbare scenario speelt zich af. Door de val van de Rus KURGiNYAN in de finale gaan zowel GALAMBOS als KERSTHOLT met extra finalepunten aan de haal. (GALAMBOS heeft eerder door de DQ van ELEY de finale bereikt.) Het brengt Pieter in het klassement op plaats negen. Geen superfinale dus, en geen mogelijkheid om alsnog het eindpodium met brons of zelfs zilver te halen. Negende dus in de eindstand. En een dikke ontgoocheling rijker.

Pieter: "Ontgoocheld, zeker, want ik was in topvorm om ook nu zoals in de laatste grote wedstrijden al degenen die nu op het podium staan achter mij te laten, maar ik stond met materiaalpech gehandicapt aan de start. Dat ik ondanks dat nog zo'n resultaten kon neerzetten, geeft mij eigenlijk toch een goed gevoel over de manier waarop ik naar dit EK heb toegewerkt. Ik heb ondertussen al drie paar nieuwe schaatsmessen besteld, en ik hoop die op punt te kunnen stellen voor de twee wereldbekerwedstrijden in de USA en in Canada, en voor het WK in Korea."

Jan Gysel: "We hebben hier schitterende dagen met een goed georganiseerd, vlot verlopend, en vooral zeer spannend EK meegemaakt. Natuurlijk hadden we onze favorieten graag een paar rondes meer zien schaatsen en medailles halen. Maar het is en blijft zoals de commentator zei, een sportgebeuren met een spannend en grotendeels onvoorspelbaar verloop. De paar duizendsten seconde die Pieter tekort kwam in de HF van de 1500m kostten hem niet alleen een medaille op die afstand, maar ook meer dan waarschijnlijk het brons of zelfs het zilver in het eindklassement. Maar onze teleurstelling vindt alleszins een tegengewicht in de ongelooflijk sterke prestatie van onze andere favoriet, trainingsmaat van Pieter en nu nationale held in Letland, Harolds SILOVS, die geen twijfel liet bestaan over zijn meesterschap. Verder is ook duidelijk geworden dat aan de suprematie van de Italianen in het Europese shorttrack een eind is gekomen, niet omdat zij 'verzwakt' zouden zijn, maar wel omdat er meer en meer in verschillende Europese landen zeer degelijk in de shorttracktalenten en hun omkadering geïnvesteerd wordt."

• volledige uitslag mannen 1000 m
  • mannen einduitslag EK 2008