Vierde Wereldbeker Shorttrack Turijn 30 nov. 1-2 december 2007

500 m, 1000 m, 1500 m en 1500 m

Glansprestatie van Pieter Gysel in de 1500 m: vierde in een finale met acht.

(verslag wat laat wegens internetproblemen in hotel Il Principe di Torino)

Het indrukwekkende futuristisch ogende "Il Palavela" is een enorme betonconstructie ontworpen en gebouwd in de late jaren vijftig van de vorige eeuw. De ruimte (1.5 ha) onder het immense zeshoekige betonnen dak - gewicht 16.000 ton! - werd met het oog op de OS 2006 helemaal gemoderniseerd, en is zeker één van de schitterendste locaties van de hele wereld voor shorttrack- en kunstschaatswedstrijden. In dit mekka van de shorttrack is België deze keer op het ijs vertegenwoordigd door Wim de Deyne en Pieter Gysel. Het recente WB-reglement bepaalt enerzijds dat een schaatser slechts twee afstanden van de vier mag rijden, en anderzijds dat een nationaal team van twee of meer rijders deze afstanden zo evenredig mogelijk moeten verdelen. Onze twee jongens moeten dus de 500, de 1000 en twee maal de 1500 onder elkaar verdelen. Wim is sterk in de kortste afstanden, Pieter kan zich laten gelden in het langere werk. Wim rijdt dus de 500 en de 1000, Pieter twee maal de 1500 m.

Wim, die nog steeds hinder ondervindt van een in Canada opgelopen - en daar niet goed verzorgde - blessure, wordt in de 1000 meter naar de herkansingen verwezen: hier kunnen alleen de beste twee zich nog plaatsen voor verdere kwalificatie. Wim lukt dit niet. hij wordt 22ste van 52 deelnemers.
Top vijf van de 1000 m: SONG (Kor), AHN (Kor), MALONE (Usa), LEE (Kor) en TREMBLAY (Can).
In de 500 m treft hem DQ-pech in de tweede ronde - over en out dus, ook geen herkansingen.
Top vijf: TREMBLAY (Can), SUNG (Kor), KEPKA (Usa), HAMELIN (Can) en TERAO (Jap)

Geen problemen voor Pieter om zich te kwalificeren voor de HF van de eerste 1500 m. In zijn HF-rit staan ze met zeven aan de start. Onder hen de Canadees MONETTE, de Chinees LI en de Koreaan KWAK. Enkel een en twee gaan naar de A-finale. Pieter zet de race kordaat naar zijn hand: rijdt de eerste vier ronden op positie een, laat de Chinees even overnemen, gaat weer naar één en nestelt zich in de negende ronde achter de Chinees die nu naar topsnelheid gaat. MONETTE probeert tevergeefs de tandem te breken, gaat daarbij uiteindelijk in de fout ten nadele van Pieter, die hierdoor als vijfde de laatste ronde ingaat. Wat voor iedereen duidelijk is, is het blijkbaar niet voor de hoofdscheidsrechter (het gaat immers om de grote MONETTE...): minutenlang zit hij de videobeelden te bestuderen en..... neemt dan toch de juiste beslissing: DQ voor de Canadees en toevoeging aan de A-finale voor Pieter. In die A-finale drie Koreanen (LEE, SUNG en KWAK) de Canadees HAMELIN, de Amerikaan BEDFORD, de Italiaan CONFORTOLA (ook toegevoegd, toch wel om bedenkelijke redenen - zelfs de Italiaanse coach zat verlegen met de scheidsrechterlijke beslissing) en de Chinees LI. In deze bezetting met acht toppers wordt er ongelooflijk knap gereden, zo knap dat de Koreanen hun taktiek om alle langere afstanden te winnen zien mislukken. Enkel SUNG slaagt erin halfweg wedstrijd naar de voorste gelederen op te rukken. Op dat ogenblik draaien ze rondjes van iets meer dan 9". Pieter, die in de eerste helft strategisch vooraan heeft gereden komt nu in het midden van de groep terecht en behoudt die positie tot het eind. Hij wordt in dit illustere gezelschap zeer verdienstelijk vierde.
Top vijf op deze afstand: SUNG (Kor), HAMELIN (Can), CONFORTOLA (It), GYSEL (Bel), BEDFORD (Usa)

Pieter 11de op 45 in de tweede 1500 m

De tweede 1500 m van Pieter begint met een kwalificatierit van zwaar kaliber: hij staat er aan de start met de Koreaan LEE, de Canadees ROBILLARD, de Rus PRANKEVITCH, de Witrus ANTANENKA en de Nederlander KOEK. Je moet plaats één of twee pakken om je te kwalificeren voor de HF. Dat wordt dan meer dan waarschijnlijk LEE en ROBBILARD of PIETER. En ROBILLARD haalt het nipt van Pieter (3/100 sec.). Pieter: "Had ik vrijdag (de kwalificatiedag) de vorm en het ijsgevoel van vandaag (zondag) gehad, dan had ik Robillard zeker achter mij gelaten." Maar goed, Pieter dus dé favoriet om zich via de drie herkansingsrondes alsnog voor de HF te kwalificeren. En daar laat Pieter geen twijfel over bestaan: hij domineert telkens weer het rittenverloop, wint de eerste twee rondes, en gaat in de herkansingsfinale samen met de Chinees ZHANG (die andere favoriet van de herkansingen, en uiteindelijk vierde in de A-finale) comfortabel naar de finish.
In de HF treft Pieter weer LEE en ROBILLARD, en ook nog de Chinees SUI, de Italiaan CARTA en de Amerikaan BEDFORD. Pieter staat vandaag al voor de vierde keer aan de start, alle anderen moeten nu pas in actie komen. Toch komt het meeste intiatief in deze rit weer van Pieter. Op het eind moet hij evenwel een paar plaatsen prijsgeven (vermoeidheid?), maar weet toch ROBILLLARD en CARTA achter zich te houden. Als vierde gaat hij door naar de B-finale. In die B-finale neemt hij een afwachtende houding aan, en blijft tot aan de streep in het midden van de groep. Hij wordt hier vierde, en in het eindklassement is dit goed voor de elfde stek. (Ze waren met zeven in de A-finale - raad eens wie toegevoegd was .... juist, CONFORTOLA).

Top vijf op deze afstand: AHN (Kor), LEE (Kor), MALONE (Usa), ZHANG (Chin) en CONFORTOLA (It).

volledige uitslag van alle afstanden World Cup Torino

Verslag in het Engels ISU press release