Snelschaatsclub Easy Riders

Zesde Wereldbeker Shorttrack Salt Lake City (USA), 8-10 feb 2008

Op de zesde World Cup Shorttrack staan tweemaal de 500 m, de 1500 m en de 1000 m op het programma. Wim rijdt de 1500 m en de 500 m(2), Pieter de 500 m(1) en de 1000 m.

vrijdag 8 februari: kwalificaties

1500 m: Wim moet in de laatste paar 100 m zijn kwalificatiekansen afstaan. Dat wordt dus herkansen op zaterdagvoormiddag. Jeroen Otter: "De heat 1500 m bleek 1.5 ronde te lang. Het ijs lag Wim zeer zwaar. Brak constant onder de ijzers vandaan."
500 m (1): Pieter wint zijn rit in de eerste schiftingsronde in een relatief trage 43.0, wat resulteert in een nadelige vierde startpositie in de volgende ronde. Halfweg moet Pieter ten val gekomen zijn (bij een inhaalmaneuver?) J.O. " Een poging extra druk te zetten op zijn tegenstanders om een gat te creeren leidt tot een zeer harde val waarbij Pieter zich zelf met zijn knie in het gezicht raakt." Herkansing dus op zaterdagvoormiddag.
500 m (2) : Wim gaat zeer vlot door de schifitingrondes (tweemaal ritwinst), en treedt zondag dus aan in het hoofdprogramma.
1000 m : Pieter in het zog van OHNO naar de tweede schiftingsronde. waarin hij blijkbaar het kopwerk doet, maar uiteindelijk de Duitser HEUNG en de Koreaan moet zien voorbijkomen. Herkansing dus op zondagmorgen.

zaterdag 9 februari: 1500 m en 500 m (1)
Wim en Pieter geslaagd in de repechage

Zowel Wim (1500 m) als Pieter (500 m 1) benutten de herkansingen om zich te kwalificeren voor het hoofdprogramma.
Wim wint de rit in de eerste herkansingsronde, en maakt aanspraak op een plaats in de A-finale van de herkansingen door als derde te finishen in de tweede ronde van de herkansing. In die bijzonder snelle A-finale blijft hij in het spoor van de Japanner TAGAMI en komt over de streep in 2:14.287, een persoonlijk record. De Japanner en Wim voegen zich bij de zestien eerder gekwalificeerden voor de HF's van de 1500 m.
Pieter wint eveneens de eerste 500 m-rit van de herkansingen, wordt tweede in de tweede ronde achter de Amerikaan SIMON, vormt in de A-finale opnieuw een duo met SIMON tot in de laatste ronde de Fransman PLANCHER hem in de wielen rijdt en 10 seconden doet verliezen. DQ voor Plancher en Pieter ge-advancet naar de kwartfinales in het avondprogramma, met de pech weliswaar dat ie met die gereden tijd, en als toegevoegde, startpositie vijf zal toegewezen krijgen.

1500 m : Wim achttiende

Jeroen Otter: "In de halve finale van het hoofd programma gaat Wim strijdend ten onder. Zijn twee aanvallen halfweg de wedstrijd breken hem zwaar op aan het einde van de race."
De HF's zijn bijzonder snel: van de 18 halve-finalisten rijden er zestien tussen de 2:10.8 en 2:15.8. Wim is met 2:17.0 de minst snelle en komt daardoor in de eindklassering op plaats achttien.."
volledige uitslag mannen 1500 m

500 m : Pieter veertiende

J.O.: " Pieter plaatst zich via de herkansingsritten (4x 500m!) voor het hoofd programma maar krijgt startpositie 5 op de lijn (vanwege een val op vrijdag). Een zeer moeilijke positie om op het snelle ijs te passeren. Blokkeerbewegingen van zijn directe tegenstanders maken het Pieter onmogelijk in een gekwalificeerde positie te komen. Uiteindelijk eindigt hij vierde." Pieter komt dus niet verder dan de kwartfinale waarin ze nog met 17 waren. Eindstand: 14de.
volledige uitslag mannen 500 m

zondag 10 februari : 1000m en 500 m (2)

1000 m : Pieter zeventiende

Pieter komt na drie goede kwalificatierondes in de A-finale van de herkansingen, waarin hij met 1:26.29 derde wordt, 5/100 sec te "traag" om deRus ZACHAROV en/of de Fransman CHATAIGNIER achter zich te houden. We vermoeden dat Pieter slecht is weggekomen bij de start. Plaats zeventien op deze afstand en einde van het wereldbekerseizoen voor Pieter.
J.O.:"Pieter rijdt alle herkansingsritten (heat, ¼, ½, en finale) op zondag ochtend. In de finale komt hij als derde in de eerste bocht en de posities zullen niet meer veranderen gedurende de gehele race. Twee pogingen om binnendoor te komen bij de Russische rijder worden telkenmale geblokkeerd."

volledige uitslag mannen 1000 m

500 m (2) : Wim haalt TOP VIJF !!

Wim pakt met veel vertrouwen de kwartfinales van de 500 m(2) aan: een gunstige ritsamenstelling (de Pool KONOPKO, de Fransman PLANCHER en de Chinees HAN zijn nu niet direct de grote 500m-kanonnen) en startpositie 2, brengen hem bijna moeiteloos, gezien de tijden van de Pool en van de Fransman, in de groep van de acht halvefinalisten. Maar met de op een na traagste tijd staat hij in de HF op startpositie vier, en ook bij de aankomststreep is hij nummer vier. B-finale dus, voor een rangschikking van plaats vijf tot acht. En met ritwinst wordt het vijf. Wat in die rit precies voorgevallen is, zullen we allicht later te weten komen. Feit is dat dame Fortuna, die altijd ergens op de shorttracktribunes zit, zich wat was gaan generen voor haar rol in de voorbije grote wedstrijden, en nu eindelijk een keer minzaam naar Wim heeft geknipoogd. Laten we hopen dat ze de Belgen ook nog even koestert over een maand op het WK in Korea.
J.O. : "Wim De Deyne heeft zondag namiddag de B finale gewonnen op de 500 meter. Zijn wedstrijddag begon onfortuinlijk nadat een poolse rijder bij een onmogelijke poging Wim op het eerste volle rechte eind te passeren de schaats ijzers deed raken. Wim liep net als op het afgelopen EK een gebroken ijzer op. Wim wist echter nu de wedstrijd succesvol af te sluiten. Het noodgedwongen veranderen van schaatsen gaf in de daarop volgende ½ finale nog wat aanpassingsproblemen maar in de B finale wist Wim de winst naar zich toe te trekken."

volledige uitslag mannen 500 m (2)

International Skating Union press release World Cup Salt Lake City