Vijfde Wereldbeker Shorttrack Quebec Canada, 1-3 feb 2008

Vrijdag 1 februari : kwalificaties maar half gelukt voor Wim en Pieter.

Wim komt aan de start in de 500 m en in de 1000 m(1)
Pieter rijdt de 1500 m en de 1000 m(2)

Alle grote shorttracklanden zijn vertegenwoordigd, behalve Italië. Zijn ze zich aan het bezinnen na hun zwak EK ('slechts' 6 medailles tegen 11 in 2007, en 16 in 2006 - op een totaal van 26 medailles)?

Op de eerste wereldbekerdag moeten de schaatsers zich zien te plaatsen voor de kwartfinales van de 500 m en (deze keer) tweemaal de 1000 m en voor de halve finale van de 1500 m. Wim wint zijn rit in de voorronde van de 500 m, gaat dus door naar de heats. Wat hier gebeurd is, weten we voorlopig nog niet: de webinfo doet ons vermoeden dat Wim bijzonder snel van start is gegaan, en dat hij in de voorlaatste ronde met de Canadees MONETTE in een probleemsituatie is terechtgekomen. De Canadees finisht derde, Wim vierde, maar wordt toch doorgeschoven naar de kwartfinales (op zondag). Je zou kunnen denken dat in dit geval Monette in de fout is gegaan, hij wordt evenwel niet gediskwalificeerd en kan dus herkansen.

In de 1000 m(1) valt voor Wim het verdict van de herkansingen (zaterdag) al in de voorronde met een vierde plaats in zijn rit.

Ook Pieter wordt al na de eerste ronde van de 1500 m naar de herkansingen (zaterdag) verwezen. Zijn 1000 m verloopt probleemloos: na winst in de voorronde en een tweede plaats in de kwalificatieronde is hij zeker van de kwartfinale op zondag.

zaterdag 2 februari : 1000 m (1) en 1500 m : NET NIET !

Net geen kwalificatie voor Wim en Pieter. Ze finishen allebei derde in de herkansingsfinale, en enkel de eerste twee gaan door. Heeft Pieter zich op de streep met 7/1000 sec. laten verrassen door de Duitser PRAUS?

zondag 3 februari : 500 m en 1000 m(2) BELGEN NIET OP HET VOORPLAN

Wim twaalfde in de 500 m
Pieter dertiende in de 1000 m

Wim kan in de kwartfinale van de 500 m enkel de Fransman PLANCHER remonteren vanuit de nadelige startpositie 4. (Wim had die positie toegewezen gekregen op basis van de tijd gereden in de vorige ronde - een trage tijd na een incident). De Chinees HAN en de Canadees F. HAMELIN kwalificeren zich voor de HF. HAN wordt vierde in de finale.

Pieter is in zijn kwartfinale van de 1000 meter in het gezelschap van de Chinees SUI, de Let SILOVS en de Canadees BASTILLE. Er wordt zeer snel gereden (de snelste van de vier kwartfinales). Volgens de handgeklokte rondetijden, de "splits" - maar hoe betrouwbaar zijn die? - moet Pieter pas in de laatste ronde zijn kwalificatiepositie afstaan.
Merkwaardig en pittig detail, dat nog eens aangeeft hoe spannend en onvoorspelbaar de resultaten van de toppers in het shorttrack kunnen zijn als gevolg van het lot: de Chinees ZHANG, werd vorige vrijdag door Pieter en ROBILLARD in de schifingsronde gewipt, komt dan via de herkansingen weer in het strijdperk, en haalt uiteindelijk de gouden medaille op diezelfde 1000 m.