Tweede wereldbeker shorttrack in Zuid-Korea 27-28-29 oktober 2006

Vrijdag 27 oktober: voorrondes

Vandaag worden de voorrondes van de vier afstanden (500 m, 2 x 1000 m, 1500 m) afgewerkt.
Wim De Deyne plaatst zich gemakkelijk bij de zestien kwartfinalisten van de 500 m die het zondag tegen elkaar zullen opnemen. Ook Pieter plaatst zich probleemloos voor de halve finale van de 1500 m. Deze afstand staat zaterdag op het programma.
De twee rijden ook nog elk in een manche van de 1000 m. Hier slagen zij er niet in zich rechtstreeks te kwalificeren voor de kwartfinales. Wim ligt eruit in de eerste ronde, Pieter in de tweede. Herkansingen dus: voor Wim op zaterdag en voor Pieter op zondag.

Zaterdag 28 oktober : meer dan behoorlijk resultaat voor de Belgen
Pieter opnieuw negende (en beste Europeaan) in de 1500 m
Wim weer in de top twaalf op de 1000 m

Wim De Deyne bereikt via de herkansingen op een overtuigende wijze de kwartfinale van de 1000 meter. Hier wordt hij in zijn reeks nipt uitgeschakeld door de Canadees TREMBLAY en de Chines MA, resp. vijfde en zesde op deze afstand. De Koreaan LEE wint deze afstand voor de Canadezen HAMELIN en JEAN, en voor de Italiaan RODIGARI.
Voor Pieter Gysel ongeveer hetzelfde scenario als vorige week in China. Pieter moet in zijn halve finale het hoofd buigen voor wereldkampioen AHN, de Chinees SUI en de Canadees MONETTE, maar finisht voor de Duitser PRAUS en de Pool BRODKA. Zo komt hij in de B-finale terecht, waarin men rijdt voor plaats zeven tot twaalf. Pieter geeft hier de Japanner KAKUBARIU, de Australiër MERRIMAN en de Italiaan CONFORTOLA het nakijken, maar kan geen weerwerk bieden aan de Canadezen MONETTE en GIROUX.
Top vijf op deze afstand wordt bezet door de drie Koreaanse deelnemers AHN, KIM en SONG, de Chinees SUI en de Canadees ROBILLARD.

Zondag 29 oktober : Wim De Deyne met zijn zesde plaats de beste Europeaan op de 500 m. Pieter Gysel mist in de herkansingen net de top zestien

Wim laat zijn typische vinnigheid blijken in de kwartfinale: in de laatste ronde van zijn rit moet hij enkel de Koreaan SONG laten voorgaan. Zijn grote klasse blijkt uit de tijd die hij neerzet: 42.580.
In de halve finale wordt hij (volgens het relaas van coach Jeroen Otter) gehinderd in de start, en hij slaagt er niet meer in bij de eerste twee te finishen. De B-finale rijdt hij van start tot finish op positie twee achter de Chinees LI, wat hem de zesde plaats oplevert in het klassement. Winnaar van de A-finale is Canadees TREMBLAY, voor de Japanner FUJIMOTO en de Koreanen SONG en KIM.

Pieter rijdt op zondagochtend de herkansingsritten van de 1000 m met het doel zich alsnog te plaatsen bij de beste zestien (kwartfinalisten). In de herkansingsfinale blijft hij (aldus coach Otter) opgesloten achter in het veld. Een uiterste poging om binnendoor naar voor te gaan lukt maar half, en hij strandt op plaats drie in deze finale waarvan enkel de beste twee doorgaan. Een zeventiende plaats dus voor Pieter op zijn tweede afstand van deze WB.

Resultatenoverzicht na 2 world cups (2 dagen China, 2 dagen Korea)

Pieter:

1500m 9de