Vierde wereldbeker shorttrack Montréal(Canada) 8-9-10 december 2006 (met Wim De Deyne, Pieter Gysel en nieuwkomer junior Arno Jaspers)

Vrijdag 8 december: voorrondes

1000 : Arno en Wim
500 : Pieter en Wim
1500 (1): Pieter
1500 (2): Arno

Deelnemersveld bij de mannen: vertegenwoordiging uit 22 landen.

1500 (1) : 40
1500 (2) : 42
500 : 40
1000 : 42

(voor beknopte uitleg over het nieuwe wereldbekerprocédé zie eerste wereldbekerwedstrijd in Changchun)

1000 m : Wim wordt nipt verslagen in de tweede schiftingsronde. Heeft een goede kans om te slagen in de herkansingsronde(s) op zaterdag. Ook Arno (vierde in zijn reeks, en met een nieuw PR) herkanst zaterdag.

500 m : Goed nieuws! Wim en Pieter rechtstreeks geplaatst voor de kwartfinales op zondag. Pieter wint zijn rit in de eerste schiftingsronde, en wordt derde in de heats (2de ronde) met een tijd die hem alsnog kwalificeert. Wim is nog steeds in behandeling als gevolg van de blessures die hij vorig weekend opliep, en kan nog niet voluit starten. Toch wordt hij een keer tweede en een keer derde, maar ook met een kwalificatietijd.

1500 (1) : Ritwinst voor Pieter, maar DQ. Volgens Pieter zou, met nog acht ronden te gaan, de Nederlander MOGENDORFF hem op een linke manier "geramd" hebben, allicht in de hoop eventueel "toegevoegd" te worden aan de halve finale. Bij dit maneuver botste Pieter evenwel tegen de Oostenrijker PULEC aan, die ten val kwam. De toevoeging is er voor de Nederlander niet gekomen, wel voor de Oostenrijker. En voor Pieter de DQ, en dus ook geen herkansingsmogelijkheid.

1500 (2) : Arno wordt voorlaatste (met 2:23.7, alweer een overtuigend persoonlijk record!), en komt zondag opnieuw in actie in de herkansingen.

Zaterdag 9 december

Onze favorieten komen er vandaag niet aan te pas. Pieter is met de DQ voor de 1500 (1) handenwringend op de bank moeten blijven zitten, en Wim en Arno stranden in de eerste herkansingsronde van de 1000 m.

Top vijf 1500 (1) :

1. AHN, Hyun-Soo (KOR)
2. KIM, Hyun-Kon (KOR)
3. HU, Ze (CHIN)
4. WANG, Hongyang (CHIN)
5. SONG, Kyung-Taek (KOR)

Uitslag 1000 m

1. HAMELIN, Charles (CAN)
2. MALONE, Jordan (USA)
3. BELLOTTI, Denis (ITA)
4. LIU, Xiaoling (CHIN)
5. LEE, Ho-Suk (KOR)
30. WIM DE DEYNE
32. ARNO JASPERS

Zondag 10 december: Wim en Pieter in toptien van de 500 m

Herkansing voor Arno Jaspers op de 1500 m. Arno kan tot drie keer toe starten op deze afstand, d.w.z. tot in de A-Finale van de herkansing. Hier wordt hij vijfde, en enkel de eerste twee mogen bij de reeds gekwalificeerde halve-finalisten aansluiten. Eindstand: 23ste.

Uitslag 1500(2)

1. SONG, Kyung-Taek (KOR)
2. AHN, HYUN-Soo (KOR)
3. KIM, Hyun-Kon (KOR)
4. MALONE, Jordan (USA)
5. MONETTE, Marc-André (CAN)
23. ARNO JASPERS

Pieter wordt derde in een bijzondere snelle reeks van de kwartfinales (met z'n vieren in de 42). Van alle kwartfinalisten, en uiteindelijk ook van alle deelnemers rijdt hij de vierde snelste tijd: 42.201, een nieuw persoonlijk record op volgens Pieter "traag" ijs (vorig pr : 42.330). Maar in het shorttrack kwalificeert men zich met de plaats, niet met de tijd. Opvallend is ook dat de vier hier finishen volgens de startposities. Het brengt Pieter in de eindstand op de negende plaats.
Wim stoot door naar de halve finale (met een tikkeltje geluk ? door het uitvallen van de Chinees LI), kwalificeert zich voor de B-Finale, waar hij tweede eindigt. Wim op plaats zes in de eindstand!

Uitslag 500 m

1. JEAN, Olivier (CAN)
2. TREMBLAY, François-Louis (CAN)
3. HEUNG, Tyson (DUITSL)
4. HAMELIN, Charles (CAN)
5. TERAO, Satoru (JPN)
6. WIM DE DEYNE
9. PIETER GYSEL

Officiële uitslagen : cyberscoreboard.