Vijfde wereldbeker shorttrack Heerenveen (NL) 2-3-4 februari 2007

Opvallend in deze wereldbeker is de afwezigheid van de Aziatische teams en van Canada. Een beetje zoals een langebaanwedstrijd zonder Nederlanders, of veldrijden zonder Vlamingen. Hoewel, een vertegenwoordiging uit negentien landen waaronder ook Australië, Nieuw-Zeeland en de USA, dat betekent toch wel wat. Het vergroot in ieder geval de kans op podiumplaatsen voor Europese toppers zoals Wim en Pieter.

Vijf Belgen aan de start: bij de vrouwen Kim De Dapper (1000(2) en 1500)en junior Annabel De Cleer (1000(1) en 500), bij de mannen Wim De Deyne (1000(1) en500) , Pieter Gysel (500 en 1500) en Arno Jaspers (1000(2) en 1500).

Vrijdag 2 februari: kwalificatiedag

Geen probleem voor Wim en Pieter: zij plaatsen zich gemakkelijk voor het finaleprogramma op zaterdag en zondag.
Arno Jaspers is derde in zijn kwalificatiereeks van de 1000 (2) en komt zo in de herkansingen in terecht; in de 1500 m krijgt hij een DQ aangesmeerd en is hij dus uitgeschakeld.
Kim De Dapper moet het in de herkansingen voor haar twee afstanden zien waar te maken. Annabel herkanst voor de 1500 m op zaterdag, maar zondag zien we haar in de kwartfinale van de 500 m.

Zaterdag 3 februari: TWEE ZILVEREN MEDAILLES VOOR HET BELGISCHE TEAM !!

Enkel Pieter (1500 m) en Wim (1000 m) schaatsen in het finaleprogramma van vandaag. Volgens de nieuwe wereldbekerprocedure mag een deelnemer slechts in twee afstanden starten. En met wat voor een bravoure hebben zij hun respectievelijke afstanden afgewerkt!
In de halve finale 1500m nemen Pieter en trainingsmaat Heralds Silovs de rit helemaal in handen. Zij drijven van bij de aanvang het tempo in die mate op dat de anderen niet meer kunnen doen dan proberen te volgen. Pieter rijdt zes ronden aan de kop, Heralds neemt drie ronden de leiding over en dan is het weer de beurt aan Pieter tot op de fotofinish. Nieuw persoonlijk record. Nieuw Belgisch record: 2.14.378. En een plaats in de a-finale. In deze finale neemt Pieter weer het tempowerk in handen, de Amerikaan MALONE volgt in zijn spoor en kan hem anderhalve ronde voor de finish passeren. -fotofinish- Goud voor MALONE, Zilver voor Pieter. Volledige uitslag 1000m.

Wim is supersnel weg in de kwartfinale van zijn 1000 m, neemt dan strategisch de positie achter RODIGARI in. Het zeer ervaren duo weet de anderen achter zich te houden, en met z'n tweeën kwalificeren ze zich voor de halve finale. Het duo heeft blijkbaar een patent op dit procédé, en zowel in de laatste drie ronden van de halve finale als in de finale speelt zich ongeveer hetzelfde scenario af. Goud voor RODIGARI, Zilver voor Wim De Deyne. fotofinish

Officiële uitslagen : cyberscoreboard.