Zesde wereldbeker shorttrack Boedapest 9-10-11 februari 2007

De Belgische delegatie is is deze keer meer dan gehalveerd. Wim De Deyne meldt zich aan voor de 500(1) en voor de 1000 m. Pieter Gysel gaat de baan op voor de 500(2) en de 1500 m. Na de schitterende prestaties in de wereldbeker in Heerenveen, staat de veer zeer gespannen, temeer daar de Aziatische en Canadese toppers dit weekend wel present zijn.

Vrijdag 9 februari: kwalificatiedag

Pieter heeft in de 1500 m (41 rijders) het gezelschap van zware jongens: Niels KERSTHOLT, Fabio CARTA, LI Ye, Peter DARAZS en een minder bekende Duitser Torsten KROGER. Vermits ook de twee snelste derdes van de zeven ritten zich kwalificeren, mogen we een supersnelle race verwachten. En inderdaad Niels en Pieter bepalen het tempo en een paar rondes voor het einde komt de Chinees aanzetten die op streep 3/1000 sec. sneller is dan Pieter. De drie (met een 2.14.7 !!) gaan dus door naar de halve finale.
In de eerste ronde van de 500(2) (35 deelnemers) treft Pieter weer de Chinees LI. Beiden gaan door naar de heats. Het duo staat hier weer eens samen aan de start, en met hen de Canadees MONETTE en de Koreaan LEE : ongetwijfeld de zwaarst mogelijke selectie. Pieter: "Zo'n onwaarschijnlijke loting komt er doordat een aantal grote namen niet deelgenomen hebben aan een paar belangrijke wedstrijden in het afgelopen seizoen. Voor de lotingscommissie gaan zij dan door voor 'onbekend'". Vanuit startpositie drie is Pieter dan ook op achtervolgen aangewezen. Jeroen Otter: "Pieter kan gemakkelijk volgen, maar de heren laten geen millimeter om te passeren." Voorlopig dus geen kwartfinale voor Pieter: herkansingen op zondag.
Wim De Deyne werkt de twee kwalificatierondes van de 500(1) (35 deelnemers) en van de 1000 (40 deelnemers) zeer voorbeeldig af (een keer tweede en een keer eerste in de 500 m, eerste en tweede in de 1000 m), en is dus rechtstreeks geplaatst voor de de kwartfinales op zaterdag en zondag.

Zaterdag 10 februari: Pieter Gysel schrijft geschiedenis

Met zijn vierde plaats in de halve finale van de 1500 m plaatst Pieter zich voor de B-finale, die hij schitterend afrondt met een tweede plek, alweer achter de Chinees die hij intussen al wel erg goed zal kennen, LI Ye, inderdaad. Hij is daarmee de best presterende Europeaan achter drie Koreanen, twee Canadezen, een Chinees (LI Ye natuurlijk) en een Australiër. De achtste plaats en 93/100 punten voor deze zesde WB 1500 m brengen Pieter op een schitterende derde plaats in de eindranking van de WB. (WB-ranking 1500 m) Voor zover onze informatie klopt, vindt deze prestatie (in de laatste 100 jaar?) haar gelijke niet in de Belgische wintersportgeschiedenis. Na zijn Europees zilver allround in Sheffield drie weken geleden (ook al een historisch unicum, maar blijkbaar nauwelijks opgemerkt, ook niet door de Belgische media) is dit andermaal het bewijs van van het wereldtopniveau van het o zo kleine Belgische shorttrackwereldje.

De kwartfinale 500 m beëindigt Wim De Deyne met een val in de laatste ronde, tenminste dat leiden wij af uit de "splits", die -dat moet gezegd- vaak een vertekend beeld van de werkekijkheid geven. Voor de WB-eindstand 500 m is het nog wachten tot morgen, omdat dan nog een 500 m wordt gereden die in rekening gebracht wordt. (tussen haakjes: er zijn zes wereldbekerwedstrijden, en de drie afstanden worden allemaal acht keer gereden, waarvan er zes meetellen voor het klassement. Voor wie er meer dan zes rijdt, mag de slechtste prestatie(s) geschrapt worden, voor Pieter was dat het geval voor één wedstrijd met nul punten, de WB in Canada.)

Zondag 11 februari: Pieter stunt weer : vierde in de 500 m !

Op de laatste dag van de wereldbekerwedstrijd staan voor Wim De Deyne de 1000 m en voor Pieter Gysel de 500(2) op de agenda. Pieter, die vrijdag naar de herkansingen werd verwezen, legt dit parcours foutloos af: hij wint de vier ritten, en voegt zich zo, evenals de Fransman ANTERIEUX bij de veertien reeds gekwalificeerden voor de kwartfinale. In die kwartfinale staat hij weer eens met LI,Ye aan de start die hem voor blijft tot aan de finish. In de halve finale profiteert Pieter van het het Chinees-Koreaanse duel (LI Ye en LEE Seung hoon) en plaatst zich met de de (Canadese) Duitser HEUNG voor de A-finale : absolute wereldtop! Met de vier herkansingsrondes erbij staat Pieter vandaag voor de zevende keer aan de start van de 500 m, wat vinden de benen daarvan? De benen vinden dat zij het best nog de positie van de start (4) kunnen waarmaken, en de man op startpositie 5 (je raadt het: LI,Ye) achter zich houden, en dat vindt de arme LI niet leuk (foto 500 finale). In volgorde van de startposities finishen de Canadees JEAN (1), de Italiaan SERRA (2), en de Duitser HEUNG (3). Met 42.533 rijdt Pieter ook de vierdebeste tijd in deze 500-aflevering.
Buitengewone afsluiting van dit wereldbekercircuit voor Pieter. Dik verdiende proficiat en de stille wens van de Leuvense schaatsclub dat de federatie naar de media toe nu eens zo euforisch mogelijk gaat doen.

Voor Wim eindigt deze wereldbekerwedstrijd met een veertiende plaats. In de kwartfinale van de 1000 m geraakt hij niet van de laatste positie weg, en eindigt vierde achter de Canadees HAMELIN, de Italiaan BELLOTTI, en de Chinees SUI.
Op het 1000 m-podium staan De Koreaan LEE, de Canadees HAMELIN, en de Amerikaan MALONE.

Einduitslag Wereldbekercircuit:

Wim, met zes deelnames aan zowel de 500 als de 1000 m, en ondanks een aantal echte pechscenario's:

500 m : 7de
1000 m : 5de

Pieter, met zeven deelnames aan de 1500 m waarvan één met een 0/100. Met één deelname aan de 1000 m, en vier aan de 500 m kun je uiteraard niet voor een relevante ranking op deze afstanden meespelen.

1500 m : 3de

Officiële uitslagen : cyberscoreboard